Printed From:

Egészséges életmód tippek

Előzzük meg az emésztési gondokat!

Evés után puffadás kínozza? Kevereg a gyomra, netán fájdalmasan feszül? Étkezés után fokozott gázképződést, savas szájízt, gyomorégést észlel? Ezek a panaszok emésztési zavarra utalnak.

Sokaknak lehetnek rendszeresen emésztési problémái, és tulajdonképpen nincs olyan ember, aki egyszer-egyszer, például nehéz ételek fogyasztása után ne küzdene hasonló tünetekkel.

Mi boríthatja fel gyomrunk, beleink természetes, harmonikus működését? Például az, ha túl gyorsan, túl sokat eszünk, vagyis megterheljük a gyomrunkat. Nem jó az sem, ha rendszertelenül étkezünk, egész nap koplalunk, este pedig habzsolunk. Az sem mindegy, mit eszünk. A zsíros, fűszeres („magyaros”) konyha nem éppen emésztésbarát. Ahogyan a túlzásba vitt alkoholfogyasztás és a dohányzás sem. A kellemetlen hasi tüneteket pedig fokozhatja a fáradtság, és a stressz – az emésztési panaszok hátterében sokszor lelki okok állnak!

Mit tehetünk, hogy megelőzzük a gondokat?

  • Étkezzünk gyakrabban, lassabban, nyugodt körülmények közt, kis adagokat. A gyorséttermek kerülendők!
  • Kerüljük a túl zsíros, vagy magas savtartalmú ételeket, mérsékeljük a kávé- és feketetea-fogyasztást, mellőzzük az alkoholt, a cigarettát. Kerüljük a szénsavas üdítőket, a gyümölcsleveket hígítva igyuk.
  • Ne együnk a lefekvés előtti három órában, különösen a nehezen emészthető, zsíros, rostos, puffasztó, fűszeres ételek tiltólistások.
  • A sport jótékony hatása nem kérdéses, de étkezés után két órán át ne eddzünk!
  • A kiegyensúlyozott étrend segít megelőzni az emésztési problémákat, és a meglévő panaszokat is enyhítheti. Érdemes kitapasztalni, mely ételek vannak jó hatással az emésztésünkre, és melyeket tanácsos elkerülni.
  • Gyümölcsöt, puffasztó zöldséget ne fogyasszunk közvetlen étkezés után, csak 1-2 órával később.
  • Emésztési zavarok esetén kerülendő: a fehér kenyér, a szója, a cukor (fehér és barna is), a csípős fűszerek (chili, curry, bors, mustár, vöröshagyma, fokhagyma), az ecet, a torma, a paradicsom, a káposztafélék, a hüvelyesek (száraz bab, lencse), a savanyú déli gyümölcsök (narancs, citrom, mandarin), a tej.
  • Ajánlott viszont a burgonya, a kukoricaliszt, a hajdina, a durumbúza, a köles, a hal, a száraz baromfihús, a savanyított tejtermékek (érdemes tesztelni, hogyan reagál rájuk a szervezet!), a brokkoli, a sárgarépa, a cékla, a spárga, a zöldbab, az alma, a banán, a körte, a mangó, a papaya.
  • Az emésztési problémák bizonyos alternatív kezelési módjai divatossá váltak napjainkban, ám közöttük vannak az egészségre kifejezetten veszélyes terápiák is. Mindig kérje ki orvosa véleményét, mielőtt kipróbál valamilyen alternatív módszert.
  • Ha lelki okok állnak az emésztési problémák hátterében, akkor segíthetnek a különféle stressz-kezelési módszerek, mint a jóga vagy a meditáció.
  • Ha a panaszok gyakoriak, és a táplálkozási szokások megváltoztatására sem javulnak, akkor orvoshoz kell menni. Ugyanez a helyzet akkor is, ha véres a széklet, vagy erős hasi fájdalom, hányás, esetleg tartós étvágytalanság lép fel. A vizsgálatok (ultrahang, vérteszt, tükrözés stb.) hivatottak megállapítani, hogy az emésztési gondok mögött nincs-e komolyabb egészségügyi probléma.

SAHU.NBI.18.06.0360d (2018.07.12.)

Utolsó módosítás: 2018.07.18.